Menu

Dane kontaktowe

Sekretariat:
(29) 751 21 31

Skarbnik:
(29) 751 21 42

Sekretarz:
(29) 751 21 35

Referat Obsługi Oświaty:
(29) 751 21 33

Ewidencja ludności i dowody osobiste:
(29) 751 21 34

Inwestycje
(29) 751 21 36

Zamówienia publiczne i gospodarka odpadami
(29) 751 21 37

Gospodarka komunalna (woda i ścieki)
(29) 751 21 38

Gospodarka przestrzenna (drogi)
(29) 751 21 41

Podatki
(29) 751 21 43

Fax
(29) 751 21 44

Decyzje środowiskowe

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, dalej ustawa OOŚ (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1112 ze zm.) uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych:

  1.  przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
  2. przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest, w zależności od rodzaju przedsięwzięcia, zgodnie z art. 75 ust. 1 ustawy OOŚ:

  1. regionalny dyrektor ochrony środowiska
  2. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska
  3. starosta
  4. dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych
  5. wójt, burmistrz, prezydent miasta

 Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia.

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach składa się w:

  1. postaci papierowej albo
  2. formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.  o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307).

 Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (formularz załączony poniżej).
  2. Dokumenty załączone do wniosku:
  • raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu w trybie art. 69 ustawy OOŚ - kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (np. CD) w ilości po 4 egzemplarze w formie pisemnej i elektronicznej – dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
  • kartę informacyjną przedsięwzięcia (materiał pomocniczy załączony poniżej) wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (np. CD) w ilości po 4 egzemplarze w formie pisemnej i elektronicznej – dotyczy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;
  • poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;
  • mapę w postaci papierowej oraz elektronicznej w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, wraz z wyznaczoną odległością, o której mowa w ust. 3 a pkt 1 (tj. odległością 100 m od granic terenu realizacji inwestycji);
  • wypis z rejestru gruntów lub inny dokument, w postaci papierowej lub elektronicznej, wydany przez organ prowadzący ewidencję  gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie;

UWAGA: Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, nie wymaga się dołączenia ww. dokumentu. W razie wątpliwości organ może wezwać inwestora do dołączenia tego dokumentu, w zakresie niezbędnym do wykazania, że liczba stron postępowania przekracza 10.

  • wykaz działek przewidzianych do prowadzenia prac przygotowawczych polegających na wycince drzew i krzewów, o ile prace takie przewidziane są do realizacji - dotyczy przedsięwzięć wymagających decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 10 ustawy OOŚ (tj. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej);
  • analizę kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust.1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. − Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020r. poz. 833 ze zm.) – jeśli dotyczy;
  • Dowód uiszczenia opłaty skarbowej;
  • W przypadku działania poprzez pełnomocnika:
  1. oryginał lub uwierzytelniony, zgodnie z art. 33 § 3 Kpa odpis pełnomocnictwa udzielonego przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli; z pełnomocnictwa w sposób jednoznaczny winno wynikać umocowanie do występowania z wnioskiem i reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla konkretnego przedsięwzięcia,
  2.  oryginał lub uwierzytelniona kopia dowodu zapłaty opłaty skarbowej za udzielone pełnomocnictwo w wysokości 17zł.

 Opłaty:

  1. Za wydanie decyzji (zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – tekst jedn. Dz. U. z 2020r. poz. 1546, ze zm.: załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część I, poz. 45) należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 205 zł.
  2. Za przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na rzecz innej osoby (zgodnie z ww. ustawą o opłacie skarbowej, załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część I, poz. 46) należy uiścić opłatę 105 zł.
  3. Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (zgodnie z ww. ustawą o opłacie skarbowej, załącznik „Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia” – część IV) należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa (do jednej sprawy).

Termin i sposób załatwienia sprawy:

  1. Organ ochrony środowiska, właściwy do rozpatrzenia wniosku, po analizie dokumentacji złożonej przez wnioskodawcę, w tym przede wszystkim karty informacyjnej przedsięwzięcia, ustaleniu stron postępowania, zasięga opinii organów wskazanymi w art. 64 ust. 1 i art. 77 ust. 1 ustawy OOŚ, tj. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz organu właściwego w sprawie ocen wodnoprawnych. Uzyskanie opinii następuje w terminie do 14 dni od dostarczenia dokumentacji.
  2. Po uzyskaniu ww. opinii oraz analizie dokumentacji Organ decyduje o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
  3. W przypadku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko Organ wydaje postanowienie, w którym stwierdza konieczność przeprowadzenia oceny oraz określa zakres raportu. Następnie Organ w drodze postanowienia zawiesza postępowanie do czasu złożenia przez Wnioskodawcę raportu z pełną oceną oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
  4. W przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko Organ, zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy OOŚ, występuje do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Przasnyszu o opinię oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i organu właściwego w sprawie ocen wodnoprawnych o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.
  5.  W przypadku przedsięwzięć wymagających udziału społeczeństwa, (tj. przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub przedsięwzięć dla których Organ wydał postanowienie o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko) Organ właściwy bez zbędnej zwłoki podaje do publicznej wiadomości informację o prowadzonym postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy oraz o możliwości składania wniosków i uwag wskazując jednocześnie 30-dniowy termin ich składania.
  6. Zgodnie z art. 85 ust. 3 ww. ustawy Organ podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwości zapoznania się z jej treścią oraz dokumentacją sprawy, w tym uzgodnieniami i opiniami.
  7.  Termin rozpatrzenia wniosku, zgodnie z art. 35 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego wynosi jeden miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – dwa miesiące od daty złożenia kompletnego wniosku, z zastrzeżeniem możliwości przedłużenia terminu w sytuacjach przewidzianych przepisami prawa. Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się okresu oczekiwania na opinie i uzgodnienia z organami wskazanymi w art. 64 ust. 1 i art. 77 ust. 1 ustawy OOŚ, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy Strony albo z przyczyn niezależnych od Organu.
  8. Organ ochrony środowiska wydaje decyzję odmowną, jeżeli zaistnieją przesłanki, o których mowa w art. 81 ustawy OOŚ, tj.:
  1.  Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika brak możliwości realizacji przedsięwzięcia w wariancie proponowanym przez wnioskodawcę, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, za zgodą wnioskodawcy, wskazuje w decyzji, spośród wariantów, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 5, wariant dopuszczony do realizacji. W przypadku braku możliwości realizacji przedsięwzięcia w wariantach, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 5, oraz w przypadku braku zgody wnioskodawcy na wskazanie w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wariantu dopuszczonego do realizacji, organ odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia.
  2. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie może znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia, o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 zezwolenie na realizację przedsięwzięć o negatywnym oddziaływaniu na obszar Natura 2000 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
  3. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie to wpływa negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56 - cel środowiskowy dla jednolitych części wód powierzchniowych, art. 57 - cel środowiskowy dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych, art. 59 - cel środowiskowy dla jednolitych części wód podziemnych oraz art. 61 - cel środowiskowy dla obszarów chronionych ustawy z dnia 20 lipca 2017r. – Prawo wodne, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizację tego przedsięwzięcia, o ile nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 68 uznanie dopuszczalności nieosiągnięcia dobrego stanu jednolitych części wód powierzchniowych lub podziemnych pkt 1, 3 i 4 tej ustawy.

Podstawa prawna:

  1. Art. 59-87 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz. U. z 2024r., poz. 1112 ze zm.).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2019r., poz. 1839).

Tryb odwoławczy:

Odwołanie od decyzji składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce ul. Gen. A. E. Fieldorfa "Nila" nr 15, 07-410 Ostrołęka w terminie 14. dni od dnia odebrania decyzji.

Informacje dodatkowe:

  1. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest pierwszym etapem w procesie inwestycyjnym, a jej wydanie następuje m.in. przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego. W postępowaniu środowiskowym bada się zgodność planowanego zamierzenia z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska.
  2. Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy OOŚ przez obszar oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko rozumie się:
  1. przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;
  2. działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, lub
  3. działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

Banery

Informacje kontaktowe

Godziny pracy urzędu

 
Poniedziałek  8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-16:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-16:00

Numer rachunku bankowego:

73 8924 0007 0008 0015 2005 0101

Urząd Gminy Przasnysz

Ul. Św. Stanisława Kostki 5
06-300 Przasnysz
tel. (29) 752 27 09
 
 
adres do e-Doręczeń:
AE:PL-75236-30499-FDDVU-22
[obiekt mapy] Mapa dojazdu