Menu

Dane kontaktowe

Sekretariat:
(29) 751 21 31

Skarbnik:
(29) 751 21 42

Sekretarz:
(29) 751 21 35

Referat Obsługi Oświaty:
(29) 751 21 33

Ewidencja ludności i dowody osobiste:
(29) 751 21 34

Inwestycje
(29) 751 21 36

Zamówienia publiczne i gospodarka odpadami
(29) 751 21 37

Gospodarka komunalna (woda i ścieki)
(29) 751 21 38

Gospodarka przestrzenna (drogi)
(29) 751 21 41

Podatki
(29) 751 21 43

Fax
(29) 751 21 44

Azbest

Jak postępować z wyrobami zawierającymi azbest?

Azbest jest materiałem niebezpiecznym dla zdrowia, a jego użytkowanie w Polsce jest prawnie zakazane. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie wyroby zawierające azbest (np. eternit na dachach, rury azbestowo-cementowe) muszą zostać usunięte do końca 2032 roku.

Poniższy poradnik wyjaśnia kluczowe obowiązki właścicieli nieruchomości oraz wskazuje, gdzie szukać pomocy i informacji.


Podstawy Prawne

Działania związane z azbestem regulują następujące akty prawne:

  • Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest.
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest.
  • Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032 (POKzA), będący podstawą działań samorządów.
  • Dyrektywa 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w pracy, która wyznacza ramy prawne dla krajów UE

Obowiązki Właściciela Nieruchomości

Każdy właściciel, zarządca lub użytkownik wieczysty nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, ma konkretne obowiązki:

A. Inwentaryzacja i Coroczne Zgłoszenie

  • Kontrola stanu technicznego wyrobów azbestowych na swojej posesji oraz dokonanie ich inwentaryzacji poprzez „Ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”
  • Złożenie „Informacji o wyrobach zawierających azbest”: Należy to zrobić do 31 stycznia każdego roku (za poprzedni rok kalendarzowy). Obowiązek ten trwa do momentu całkowitego usunięcia azbestu z nieruchomości

B. Ewidencja i przechowywanie dokumentacji: 

Obowiązek ewidencji i przechowywania dokumentacji związanej z azbestem przez okres minimum 5 lat dotyczy:

  • Kopii złożonej „Informacji o wyrobach zawierających azbest” (czyli inwentaryzacji posiadanych wyrobów azbestowych, składanej corocznie do Urzędu Gminy lub Urzędu Marszałkowskiego).
  • Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest (czyli aktualnej kontroli stanu technicznego dachu, elewacji itp., przeprowadzanej co najmniej raz w roku).

Oba te dokumenty są kluczowe z punktu widzenia nadzoru budowlanego i ochrony środowiska.

C. Ocena Stanu Technicznego

Właściciel gospodarstwa ma obowiązek ocenić stan techniczny wyrobów azbestowych:

  • Wyroby uszkodzone, kwalifikujące się do wymiany: Muszą zostać usunięte.
  • Wyroby nieuszkodzone (dobrego stanu): Mogą być bezpiecznie użytkowane do czasu kolejnej kontroli lub do ostatecznego terminu usunięcia.

D. Bezpieczny Demontaż i Utylizacja

  • Tylko przez uprawnione podmioty: demontaż, transport i utylizacja azbestu muszą być wykonywane wyłącznie przez wyspecjalizowane, posiadające odpowiednie uprawnienia firmy. 
  • Usunięcie do 2032 roku: Zgodnie z harmonogramem rządowym, wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zniknąć z terenu Polski do końca 2032 roku.

Gdzie złożyć „Informację o wyrobach zawierających azbest”?

  • Osoby fizyczne (niebędące przedsiębiorcami): Składają „Informację o wyrobach zawierających azbest” do Wójta Gminy Przasnysz
  • Osoby prawne (np. firmy, spółdzielnie): Składają „Informację o wyrobach zawierających azbest” do Marszałka Województwa Mazowieckiego (Urząd Marszałkowski w Warszawie)

Jak złożyć „Informację o wyrobach zawierających azbest”?

Pisemną „Informację o wyrobach zawierających azbest” można złożyć w następujący sposób:

  • Osobiście (w formie papierowej): Urząd Gminy Przasnysz (sekretariat lub pok. nr 15 I piętro)
  • Pocztą tradycyjną: Na adres korespondencyjny Urzędu Gminy Przasnysz.
  • Drogą elektroniczną (wymaga podpisu elektronicznego):

Na adres e-mail: ugprzasnysz@przasnysz.pl (w tym przypadku wymagane jest przesłanie skanu dokumentu podpisanego profilem zaufanym, podpisem osobistym lub podpisem kwalifikowanym).

Poprzez skrzynkę do e-Doręczeń: AE:PL-75236-30499-FDDVU-22, co wymaga złożenia podpisu w formie elektronicznej (profil zaufany, podpis osobisty lub podpis kwalifikowany)

Uwaga!

Należy pamiętać, że formy elektroniczne wymagają złożenia podpisu w formie elektronicznej (profil zaufany, podpis osobisty lub podpis kwalifikowany), aby zachować ważność prawną dokumentu.


Wykaz podmiotów:

  • posiadających zezwolenia na demontaż/wytwarzanie, transport i utylizację odpadów zawierających azbest:
     https://bazaazbestowa.gov.pl/pl/
  • posiadających zezwolenia na demontaż/ wytwarzanie i transport: Maków Centrobud Centrala Spółka z o.o. Spółka k. Maków Mazowiecki 

Gdzie można uzyskać dodatkowe informacje?

Wszelkie informacje na temat usuwania wyrobów zawierających azbest, uzyskasz w Urzędzie Gminy i na stronach internetowych:

 

 

Banery

Informacje kontaktowe

Godziny pracy urzędu

 
Poniedziałek  8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-16:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-16:00

Numer rachunku bankowego:

73 8924 0007 0008 0015 2005 0101

Urząd Gminy Przasnysz

Ul. Św. Stanisława Kostki 5
06-300 Przasnysz
tel. (29) 752 27 09
 
 
adres do e-Doręczeń:
AE:PL-75236-30499-FDDVU-22
[obiekt mapy] Mapa dojazdu