Podatek leśny
Osoba kontaktowa
Anna Lewicka, Kamila Ćwiek
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter)
Telefon kontaktowy
(29) 751-21-43
Adres e-mail
Sposób załatwienia
- Osoby fizyczne obowiązane są składać organowi podatkowemu informację o lasach sporządzoną na formularzu (IL-1) według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.
- Osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, a także jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia lasów, deklaracje na podatek leśny ( DL-1) na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje, w razie zaistnienia zmian, o których mowa w art. 5 ust. 4, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian;
Na stronie internetowej: www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze znajduje się instrukcja wypełniania formularza oraz załączników.
WAŻNE! Obowiązek składania formularza IL-1 i DL-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatku leśnym.
Uwaga! Jeżeli powstanie obowiązek podatkowy na terenie Gminy Przasnysz i podatnikiem podatku będziesz po raz pierwszy to należy do informacji bądź deklaracji dołączyć informację o ochronie danych osobowych ( RODO ).
Dokumenty możesz złożyć:
- korespondencyjnie za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Gminy Przasnysz, Referat Finansowy (Podatki), ul. Św. Stanisława Kostki 5, 06-300 Przasnysz,
- osobiście w Urzędzie Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter).
Należy pamiętać, że aby informacja/deklaracja została uznana za doręczoną elektronicznie powinna zostać potwierdzona podpisem elektronicznym (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Informacja/deklaracja, w tym informacja/deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika.
Pełnomocnictwo do podpisywania informacji/deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana informacja/deklaracja dotyczy na odpowiednim druku pełnomocnictwa do podpisywania informacji/deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub pełnomocnictwa do podpisywania informacji/deklaracji składanej w postaci papierowej.
Wymagane dokumenty
- Wypełniona informacja o lasach / deklaracja na podatek leśny wraz z załącznikami.
- Dodatkowo do wglądu należy przedłożyć dokumenty potwierdzające bycie właścicielem /użytkownikiem wieczystym/posiadaczem zależnym, takie jak np.:
- akt notarialny,
- umowa dzierżawy,
- postanowienie Sądu
Stawki podatku
Wysokość podatku leśnego od 1 ha wynosi – równowartość pieniężna 0,220 m3 drewna obliczona według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy,
Rada gminy może w uchwale obniżyć kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna, przyjmowaną jako podstawa obliczenia podatku leśnego na obszarze gminy.
Terminy i sposoby płatności podatku
Podatek płacą:
- osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca,
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty lub w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego – w przypadku, gdy decyzja została doręczona po upływie terminu płatności pierwszej raty.
Podatek można wpłacać do inkasenta (sołtysa), w kasie Urzędu Gminy, poprzez pocztę lub na rachunek bankowy Gminy Przasnysz (numer rachunku - 73 8924 0007 0008 0015 2005 0101 w Banku Spółdzielczym w Przasnyszu, ul. Słowackiego 1). W przypadku niezapłacenia podatku w wyznaczonym terminie zostaną naliczone odsetki za zwłokę, począwszy od dnia następnego po upływie terminu płatności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Na dowodzie wpłaty należy podać numer decyzji umieszczony na pierwszej stronie decyzji.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Tryb odwoławczy
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Wójta Gminy Przasnysz, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji. Stosownie do treści art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od niniejszej decyzji, powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Co jest opodatkowane
Lasy – czyli grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy – z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
Kto płaci podatek
- właściciele lasów,
- posiadacze samoistni lasów,
- użytkownicy wieczyści lasów,
- posiadacze lasów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał tytuł prawny do lasu lub nastąpiło objęcie lasu w posiadanie.
Obowiązek podatkowy w podatku leśnym wygasa ostatniego dnia miesiąca, w którym przestały istnieć okoliczności, uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty
Podatnicy podatku leśnego składają do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia lasu:
- informacje o lasach w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób fizycznych,
- deklaracje na podatek leśny w terminie do 15 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, które uzasadniają powstanie tego obowiązku lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania – dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych, w tym spółek nieposiadających osobowości prawnej.
Jeżeli las stanowi współwłasność (znajduje się w posiadaniu) osoby fizycznej oraz osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki) nieposiadającej osobowości prawnej, wówczas osoba fizyczna składa deklarację na podatek leśny oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku osoba fizyczna nie dostaje decyzji o wysokości zobowiązania podatkowego.
Obowiązek składania informacji o lasach oraz deklaracji na podatek leśny dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatku leśnym (w tym na mocy uchwały rady gminy).
Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa





