Podatek od nieruchomości
Osoba kontaktowa
Anna Lewicka, Kamila Ćwiek
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter)
Telefon kontaktowy
(29) 751-21-43
Adres e-mail
Sposób załatwienia
- Osoby fizyczne obowiązane są składać organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych sporządzoną na formularzu (IN-1) według ustalonego wzoru w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku podatkowym.
- Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:
1) składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości ( DN-1 ) na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;
2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;
Na stronie internetowej: www.podatki.gov.pl/podatki-i-oplaty-lokalne/formularze znajduje się instrukcja wypełniania formularza oraz załączników.
WAŻNE! Obowiązek składania formularza IN-1 i DN-1 dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg przewidzianych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
UWAGA! Jeżeli powstanie obowiązek podatkowy na terenie Gminy Przasnysz i podatnikiem podatku będziesz po raz pierwszy to należy do informacji bądź deklaracji dołączyć informację o ochronie danych osobowych ( RODO ).
Dokumenty możesz złożyć:
- korespondencyjnie za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Gminy Przasnysz, Referat Finansowy (Podatki), ul. Św. Stanisława Kostki 5, 06-300 Przasnysz,
- osobiście w Urzędzie Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter).
Należy pamiętać, że aby informacja/deklaracja została uznana za doręczoną elektronicznie powinna zostać potwierdzona podpisem elektronicznym (kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym).
Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń.
Informacja/deklaracja, w tym informacja/deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika.
Pełnomocnictwo do podpisywania informacji/deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana informacja/deklaracja dotyczy na odpowiednim druku pełnomocnictwa do podpisywania informacji/deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub pełnomocnictwa do podpisywania informacji/deklaracji składanej w postaci papierowej.
Wymagane dokumenty
-Wypełniona informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych / deklaracja na podatek od nieruchomości wraz z załącznikami.
-Dodatkowo do wglądu należy przedłożyć dokumenty potwierdzające bycie właścicielem /użytkownikiem wieczystym/posiadaczem zależnym, takie jak np.:
- akt notarialny,
- umowa dzierżawy,
- postanowienie Sądu
Stawki podatku
Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych do kompetencji rady gminy należy określenie wysokości stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych określonych w obwieszczeniu Ministra Finansów i Gospodarki. Wysokość stawek podatku od nieruchomości określa Uchwała Rady Gminy Przasnysz.
Terminy i sposoby płatności podatku
Podatek płacą:
- osoby fizyczne: w 4 ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej: za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego – do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do 31 stycznia.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty lub w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego – w przypadku, gdy decyzja została doręczona po upływie terminu płatności pierwszej raty.
Podatek można wpłacać do inkasenta (sołtysa), w kasie Urzędu Gminy, poprzez pocztę lub na rachunek bankowy Gminy Przasnysz (numer rachunku - 73 8924 0007 0008 0015 2005 0101 w Banku Spółdzielczym w Przasnyszu, ul. Słowackiego 1). W przypadku niezapłacenia podatku w wyznaczonym terminie zostaną naliczone odsetki za zwłokę, począwszy od dnia następnego po upływie terminu płatności, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Na dowodzie wpłaty należy podać numer decyzji umieszczony na pierwszej stronie decyzji.
Po upływie terminu płatności nieopłaconej raty podatku wystawia się upomnienie, na podstawie którego należność winna być uregulowana w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego (wg właściwości) w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
Tryb odwoławczy
Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, za pośrednictwem Wójta Gminy Przasnysz, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji. Stosownie do treści art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od niniejszej decyzji, powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Co jest opodatkowane
- grunty,
- budynki lub ich części,
- budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Kto płaci podatek
- właściciele,
- użytkownicy wieczyści,
- samoistni posiadacze,
- w niektórych przypadkach – posiadacze zależni nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Kiedy powstaje i wygasa obowiązek podatkowy
Obowiązek podatkowy powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące władanie nieruchomością lub jej składnikami (które wynika z prawa własności, samoistnego posiadania, wieczystego użytkowania czy posiadania zależnego). Jeżeli obowiązek podatkowy ma związek z istnieniem budowli albo budynku lub ich części, to powstaje 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budowli albo budynku lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Czynności i dokumenty
Podatnicy podatku od nieruchomości składają informacje lub deklaracje do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania (tj. gruntów, budynków itp.):
- osoby fizyczne składają informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych w terminie 14 dni od dnia, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zdarzenie powodujące zmianę wysokości opodatkowania,
- osoby prawne i jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, składają deklarację na podatek od nieruchomości do 31 stycznia roku podatkowego, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od zaistnienia zdarzenia powodującego zmianę wysokości opodatkowania.
Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność (lub znajduje się w posiadaniu) jednocześnie osoby fizycznej oraz osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej (w tym spółki), która nie posiada osobowości prawnej, wówczas osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości oraz opłaca podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne. W tym przypadku osoba fizyczna nie otrzymuje decyzji o wysokości podatku.
Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości dotyczy również podatników, którzy korzystają ze zwolnień na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (zarówno ustawowych, jak i wprowadzonych uchwałą rady gminy).
Wzory formularzy określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa





