Menu

Dane kontaktowe

Sekretariat:
(29) 751 21 31

Skarbnik:
(29) 751 21 42

Sekretarz:
(29) 751 21 35

Referat Obsługi Oświaty:
(29) 751 21 33

Ewidencja ludności i dowody osobiste:
(29) 751 21 34

Inwestycje
(29) 751 21 36

Zamówienia publiczne i gospodarka odpadami
(29) 751 21 37

Gospodarka komunalna (woda i ścieki)
(29) 751 21 38

Gospodarka przestrzenna (drogi)
(29) 751 21 41

Podatki
(29) 751 21 43

Fax
(29) 751 21 44

Ulgi w podatku rolnym

Ulgi w podatku rolnym

Osoba kontaktowa

Anna Lewicka, Kamila Ćwiek

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter)

Telefon kontaktowy

(29) 751-21-43

Adres e-mail

a.lewicka@przasnysz.pl,

k.cwiek@przasnysz.pl,

Ulga inwestycyjna

Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:

1) budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,

2) zakup i zainstalowanie:

a) deszczowni,

b) urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,

c) urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód)

- jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.

Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez  15 lat. Podkreślić należy, że podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele niż określone w ust. 1 art. 13 ustawy o podatku rolnym. Ulga inwestycyjna stanowi formę pomocy publicznej – jest to pomoc na inwestycje. Tym samym pomoc ta powinna być udzielana z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. UE z 21 grudnia 2022 r. L 327/1 z późn. zm.). Przepisy pierwszego z powołanych aktów prawnych (art. 7) wyraźnie różnicują sytuację prawną podatników podatku rolnego ubiegających się o ulgę inwestycyjną w zależności od tego czy mają możliwość odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami krajowymi czy też nie. Podatek VAT, co do zasady nie stanowi wydatku kwalifikowanego, w związku z tym wydatki inwestycyjne są uwzględnianie w kwocie netto (bez VAT). Jeżeli jednak podatek VAT nie podlega odzyskaniu na podstawie polskich przepisów o VAT to traktowany jest jako wydatek kwalifikowany, tym samym organ podatkowy ustalając kwotę ulgi inwestycyjnej uwzględnia wydatki inwestycyjne w kwocie brutto (z VAT).

Dokumenty potrzebne do ubiegania się o ulgę inwestycyjna w podatku rolnym

  1. Wniosek (podanie) o udzielenie ulgi inwestycyjnej.
  2. Zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z oryginalnymi rachunkami (fakturami) lub ich uwierzytelnionymi odpisami (poświadczone notarialnie) stwierdzającymi wysokość tych wydatków.
  3. Potwierdzenie każdego rachunku (faktury) przez osobę uprawnioną do stwierdzenia czy wymieniony materiał został wbudowany do danej inwestycji (osoba posiadająca uprawnienia budowlane).
  4. Pozwolenie na budowę i potwierdzenie zakończenia budowy do wglądu.
  5. Atesty, świadectwa jakości do wglądu.
  6. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Ulga z tytułu nabycia gruntów

Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym zwalnia się od podatku rolnego na okres 5 lat grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nie przekraczającej 100 ha:

  1. będące przedmiotem prawa własności lub użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży
  2. będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.

Okres zwolnienia wynosi 5 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów. Natomiast zwolnienia i ulgi podatkowe udzielane na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek. Po upływie w/w okresu zwolnienia, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75 % i w drugim o 50%.

W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy. 

Ulga przysługuje do powierzchni nie przekraczającej 100 ha.

Zgodnie z art. 12 ust. 12 pkt. 1 ustawy o podatku rolnym zwolnienie i ulga, o których mowa w ust. 1 pkt 4 stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. U. UE. L. 352 z 24 grudnia 2013 r. z późn. zm. ).

Dokumenty potrzebne do przyznania zwolnienia i ulgi w podatku rolnym

  1. Wniosek (podanie) o przyznanie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym.
  2. Akt Notarialny kupna-sprzedaży do wglądu.
  3. Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym

 

Banery

Informacje kontaktowe

Godziny pracy urzędu

 
Poniedziałek  8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-16:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-16:00

Numer rachunku bankowego:

73 8924 0007 0008 0015 2005 0101

Urząd Gminy Przasnysz

Ul. Św. Stanisława Kostki 5
06-300 Przasnysz
tel. (29) 752 27 09
 
 
adres do e-Doręczeń:
AE:PL-75236-30499-FDDVU-22
[obiekt mapy] Mapa dojazdu