Ulgi w podatku rolnym
Osoba kontaktowa
Anna Lewicka, Kamila Ćwiek
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Przasnysz - pokój nr 1 (parter)
Telefon kontaktowy
(29) 751-21-43
Adres e-mail
Ulga inwestycyjna
Podatnikom podatku rolnego przysługuje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków poniesionych na:
1) budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz obiektów służących ochronie środowiska,
2) zakup i zainstalowanie:
a) deszczowni,
b) urządzeń melioracyjnych i urządzeń zaopatrzenia gospodarstwa w wodę,
c) urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód)
- jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane w całości lub w części z udziałem środków publicznych.
Ulga inwestycyjna przyznawana jest po zakończeniu inwestycji i polega na odliczeniu od należnego podatku rolnego od gruntów położonych na terenie gminy, w której została dokonana inwestycja - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych. Ulga z tytułu tej samej inwestycji nie może być stosowana dłużej niż przez 15 lat. Podkreślić należy, że podatnik traci prawo do odliczenia od podatku rolnego niewykorzystanej kwoty ulgi inwestycyjnej w przypadku sprzedaży obiektów i urządzeń, od których przyznana została ta ulga, lub przeznaczenia ich na inne cele niż określone w ust. 1 art. 13 ustawy o podatku rolnym. Ulga inwestycyjna stanowi formę pomocy publicznej – jest to pomoc na inwestycje. Tym samym pomoc ta powinna być udzielana z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472 z dnia 14 grudnia 2022 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. UE z 21 grudnia 2022 r. L 327/1 z późn. zm.). Przepisy pierwszego z powołanych aktów prawnych (art. 7) wyraźnie różnicują sytuację prawną podatników podatku rolnego ubiegających się o ulgę inwestycyjną w zależności od tego czy mają możliwość odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami krajowymi czy też nie. Podatek VAT, co do zasady nie stanowi wydatku kwalifikowanego, w związku z tym wydatki inwestycyjne są uwzględnianie w kwocie netto (bez VAT). Jeżeli jednak podatek VAT nie podlega odzyskaniu na podstawie polskich przepisów o VAT to traktowany jest jako wydatek kwalifikowany, tym samym organ podatkowy ustalając kwotę ulgi inwestycyjnej uwzględnia wydatki inwestycyjne w kwocie brutto (z VAT).
Dokumenty potrzebne do ubiegania się o ulgę inwestycyjna w podatku rolnym
- Wniosek (podanie) o udzielenie ulgi inwestycyjnej.
- Zestawienie poniesionych wydatków inwestycyjnych wraz z oryginalnymi rachunkami (fakturami) lub ich uwierzytelnionymi odpisami (poświadczone notarialnie) stwierdzającymi wysokość tych wydatków.
- Potwierdzenie każdego rachunku (faktury) przez osobę uprawnioną do stwierdzenia czy wymieniony materiał został wbudowany do danej inwestycji (osoba posiadająca uprawnienia budowlane).
- Pozwolenie na budowę i potwierdzenie zakończenia budowy do wglądu.
- Atesty, świadectwa jakości do wglądu.
- Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie inną niż pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Ulga z tytułu nabycia gruntów
Zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym zwalnia się od podatku rolnego na okres 5 lat grunty przeznaczone na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nie przekraczającej 100 ha:
- będące przedmiotem prawa własności lub użytkowania wieczystego, nabyte w drodze umowy sprzedaży
- będące przedmiotem umowy o oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie.
Okres zwolnienia wynosi 5 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów. Natomiast zwolnienia i ulgi podatkowe udzielane na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek. Po upływie w/w okresu zwolnienia, stosuje się ulgę w podatku rolnym, polegającą na obniżeniu podatku w pierwszym roku o 75 % i w drugim o 50%.
W razie nabycia gruntów od indywidualnych właścicieli gospodarstw rolnych, nie stosuje się zwolnienia, jeżeli nabywca jest małżonkiem, krewnym w linii prostej lub jego małżonkiem, pasierbem, zięciem lub synową sprzedawcy.
Ulga przysługuje do powierzchni nie przekraczającej 100 ha.
Zgodnie z art. 12 ust. 12 pkt. 1 ustawy o podatku rolnym zwolnienie i ulga, o których mowa w ust. 1 pkt 4 stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym ( Dz. U. UE. L. 352 z 24 grudnia 2013 r. z późn. zm. ).
Dokumenty potrzebne do przyznania zwolnienia i ulgi w podatku rolnym
- Wniosek (podanie) o przyznanie zwolnienia i ulgi w podatku rolnym.
- Akt Notarialny kupna-sprzedaży do wglądu.
- Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym





