WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO
Złóż wniosek o dowód osobisty jak najszybciej, jeśli:
- masz ukończone 18 lat,
- zmieniły się dane osobowe w twoim obecnym dowodzie, na przykład nazwisko (dowód z nieaktualnymi danymi zostanie unieważniony po upływie 120 dni od dnia zarejestrowania zmiany danych w rejestrze PESEL),
- zmienił się twój wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie cię,
- twój obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony (najpierw jednak zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego),
- certyfikaty w twoim dowodzie zostały unieważnione.
WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO DLA DZIECKA LUB PODOPIECZNEGO
Kto składa wniosek?
- jeden z rodziców,
- opiekun,
- kurator.
Uwaga!: Dzieci lub podopieczni powyżej 5 roku życia muszą być obecni w urzędzie podczas składania wniosku.
UTRATA LUB USZKODZENIE DOWODU OSOBISTEGO:
Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych.
Kto może zgłosić?
Każdy, kto zgubił swój dowód osobisty lub czyj dowód został skradziony, ewentualnie uszkodzony.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.





