Menu

Dane kontaktowe

Sekretariat:
(29) 751 21 31

Skarbnik:
(29) 751 21 42

Sekretarz:
(29) 751 21 35

Referat Obsługi Oświaty:
(29) 751 21 33

Ewidencja ludności i dowody osobiste:
(29) 751 21 34

Inwestycje
(29) 751 21 36

Zamówienia publiczne i gospodarka odpadami
(29) 751 21 37

Gospodarka komunalna (woda i ścieki)
(29) 751 21 38

Gospodarka przestrzenna (drogi)
(29) 751 21 41

Podatki
(29) 751 21 43

Fax
(29) 751 21 44

Dowód osobisty

WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO

Złóż wniosek o dowód osobisty jak najszybciej, jeśli:

  • masz ukończone 18 lat,
  • zmieniły się dane osobowe w twoim obecnym dowodzie, na przykład nazwisko (dowód z nieaktualnymi danymi zostanie unieważniony po upływie 120 dni od dnia zarejestrowania zmiany danych w rejestrze PESEL), 
  • zmienił się twój wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie cię,
  • twój obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony (najpierw jednak zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego),
  • certyfikaty w twoim dowodzie zostały unieważnione.

Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.

Uwaga!: Nie musisz wymieniać dowodu, jeśli zmienia się:

  • twój adres zameldowania,
  • nazwa urzędu, który wydał twój dowód,
  • nazwa miejsca urodzenia.

Kto składa wniosek?

Wniosek o dowód składa każdy, kto:

  • ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
  • wymienia dowód osobisty – na przykład z powodu zmiany danych osobowych.

Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:

  • kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
  • jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą.

Opłata?

Usługa jest bezpłatna.

Jak odebrać dowód?

Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Musisz odebrać dowód osobiście. Zabierz ze sobą dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport.

Jeśli po złożeniu wniosku o dowód wyjedziesz za granicę – dowód możesz odebrać po powrocie do kraju.

Jeśli chcesz odebrać dowód po upływie 6 miesięcy od dnia wydania, skontaktuj się z urzędem, aby ustalić dogodny termin odbioru dokumentu. Dowodu nie odbierzesz w konsulacie.

Podczas odbioru dowodu w urzędzie możesz ustalić kody PIN:

  • do logowania – 4-cyfrowy kod PIN 1,
  • do podpisu osobistego – 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).

Możesz też zrobić to później, w dowolnym urzędzie gminy.

Razem z dowodem dostaniesz kod PUK do niego. Możesz nie odebrać kodu. Kod będzie czekał na ciebie w urzędzie, który wydał twój dowód osobisty.

Co to jest podpis osobisty?

Podpis osobisty – zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. Ty jako jedna strona i inna osoba lub firma jako druga strona.

Zdecyduj, czy chcesz go mieć, kiedy składasz wniosek o dowód osobisty.

A.  SKŁADASZ WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO OSOBIŚCIE W URZĘDZIE:

Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL.

Co musisz przygotować?

· jeśli chcesz mieć w swoim e-dowodzie podpis osobisty, poinformuj o tym urzędnika.

  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w formacie 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Fotografia musi spełniać wymagania określone w przepisach. Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik poprosi cię o uzupełnienie wniosku. Jeśli na zdjęciu masz ciemne okulary lub nakrycie głowy – dołącz odpowiednie zaświadczenie.

Uwaga!: Fotografia nie musi spełniać tych wymogów jeśli: 

  1. masz orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności 
  2. Twój stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.
  •  jeśli jesteś osobą, która dostała polskie obywatelstwo – dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość,

Uwaga!: Zabierz do urzędu ważny dowód osobisty lub ważny paszport. Jeśli nie masz takiego dokumentu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy). Nie możesz potwierdzić swojej tożsamości za pomocą mDowodu.

 Jeśli ubiegasz się o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ktoś wykorzystał twoje dane osobowe (kradzież tożsamości) – uprawdopodobnij, że takie zdarzenie miało miejsce.

Aby to zrobić, możesz na przykład dołączyć:

· pismo lub e-mail z firmy, z którą masz podpisaną umowę, o wycieku danych osobowych albo

· wydruk oświadczenia, w którym jest informacja o wycieku danych i dokument, który potwierdza, że firma gromadziła twoje dane osobowe.

· do wglądu: decyzja sądu – jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych albo ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Gdzie składać wniosek?

W dowolnym urzędzie gminy – niezależnie od miejsca zameldowania. Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia. Jeśli przebywasz za granicą, złóż wniosek po powrocie do kraju. Wniosku nie złożysz w konsulacie. 

Czas oczekiwania?

Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach – poinformuje cię o tym urzędnik.

Uwaga!: Możesz sprawdzać, czy Twój dowód jest już gotowy do odbioru na stronie internetowej www.gov.pl lub w aplikacji mObywatel.

 B. SKŁADASZ WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBIŚTEGO PRZEZ INTERNET:

Jeśli chcesz złożyć wniosek o dowód przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego, kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego albo certyfikatu podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego). Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.

Uwaga!: Jeśli składasz wniosek przez Internet, musisz uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez Internet. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).

 Co musisz przygotować?

  • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub podpis kwalifikowany albo e-dowód,
  • kolorowe zdjęcie w formie elektronicznej:
    • minimalna rozdzielczość: 492 x 633 piksele,
    • wielkość maksymalnie do 2,5 MB 
    • wymiary: 35 x 45 mm (szerokość x wysokość).

Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik poprosi cię o uzupełnienie wniosku. Jeśli na zdjęciu masz ciemne okulary lub nakrycie głowy – dołącz odpowiednie zaświadczenie.

Zabierz ważny dowód osobisty lub ważny paszport do urzędu na wizytę związaną z pobraniem odcisków palców i wzoru podpisu.

Jeśli nie masz takiego dokumentu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy).

Co musisz zrobić?

  1. Wejdź na stronę www.mobywatel.gov.pl 
  2. Wybierz jeden ze sposobów logowania. 
  3. Po lewej stronie z menu wybierz opcję „Załatw sprawę online”, a następnie „Wniosek o wydanie dowodu osobistego”. 
  4. Pokażą się Twoje dane. Sprawdź, czy są poprawne. 

Uwaga!: Jeśli coś się nie zgadza, możesz to zgłosić w urzędzie lub zgłosić przez ePuap). 

  1. Uzupełnij brakujące informacje.
  2. Wgraj plik zawierający Twoją fotografię. Fotografia musi spełniać wymagania określone w przepisach. W tym kroku możesz również dołączyć dodatkowe załączniki, jeśli są konieczne.
  3. Sprawdź jeszcze raz wszystkie dane i podpisz wniosek. Możesz to zrobić na 3 sposoby:

· podpisem zaufanym,

· e-dowodem,

· certyfikatem kwalifikowanym.

  1. Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą. W skrzynce znajdziesz dokument z informacją, do którego urzędu powinieneś się zgłosić, aby złożyć swoje odciski palców i wzór podpisu. Masz na to 30 dni.

Uwaga!: Jeśli nie przyjdziesz do urzędu w terminie 30 dni, Twój wniosek pozostawimy bez rozpoznania.

Czas oczekiwania?

W ciągu 30 dni po złożeniu wniosku idź do urzędu, aby złożyć odciski palców i wzór podpisu. Na dowód będziesz czekać do 30 dni od złożenia odcisków palców. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach – poinformuje cię o tym urzędnik.

Uwaga!: Możesz sprawdzać, czy Twój dowód jest już gotowy do odbioru na stronie internetowej www.gov.pl lub w aplikacji mObywatel.

 C. SKŁADASZ WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO POZA URZĘDEM:

Może się zdarzyć, że ze względu na chorobę, niepełnosprawność lub inną niedającą się pokonać przeszkodę nie możesz osobiście udać się do urzędu. Możesz wtedy złożyć wniosek o dowód w miejscu, w którym przebywasz. Skontaktuj się bezpośrednio z organem gminy (będącej siedzibą władz powiatu), na terenie której przebywasz, lub organem miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywasz.

Co musisz przygotować?

Nie musisz mieć wniosku. Wniosek zostanie wstępnie przygotowany przez urzędnika.

  • jeśli chcesz mieć w swoim e-dowodzie podpis osobisty, poinformuj o tym urzędnika.
  • kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w formacie 35 x 45 mm (szerokość x wysokość) wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Fotografia musi spełniać wymagania określone w przepisach. Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik poprosi cię o uzupełnienie wniosku. Jeśli na zdjęciu masz ciemne okulary lub nakrycie głowy – dołącz odpowiednie zaświadczenie.

Uwaga!: Fotografia nie musi spełniać tych wymogów jeśli: 

  1. masz orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności 
  2. Twój stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.

· ważny dowód osobisty lub ważny paszport. Jeśli nie masz takiego dokumentu, inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy).

  • dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość – jeśli jesteś osobą, która dostała polskie obywatelstwo.

 Co musisz zrobić?

  1. Skontaktuj się z organem gminy (będącej siedzibą władz powiatu), na terenie której przebywasz lub organem miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywasz. (na terenie woj. Mazowieckiego, powiatu przasnyskiego jest Urząd Miasta Przasnysz mającego siedzibę na ul. Jana Kilińskiego2, 06-300 Przasnysz)
  2. Wyjaśnij urzędnikowi, że nie możesz osobiście udać się do urzędu. Podaj swoje dane.
  3. Przygotuj potrzebne dokumenty.
  4. Urzędnik odwiedzi cię w umówionym terminie. Przekaż mu potrzebne dokumenty.
  5. Na miejscu urzędnik pobierze twoje odciski palców. Na wniosku złóż własnoręczny podpis, który zostanie zamieszczony w dowodzie osobistym.
  6. Otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku.

 Czas oczekiwania?

Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach –poinformuje cię o tym urzędnik.

 Jak odebrać dowód osobisty?

Następujące możliwości:

  1. Dowód możesz odebrać w urzędzie, który przyjął twój wniosek – weź ze sobą dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport.
  2. Dowód osobisty przywiezie ci urzędnik, jeżeli nadal z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, nie możesz osobiście odebrać dokumentu. Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy przebywasz na terenie tej samej gminy, co w dniu przyjmowania wniosku o wydanie dowodu. W takim przypadku musisz aktywować certyfikaty zamieszczone w dowodzie. Jeżeli nie chcesz aktywować certyfikatów, odbierz dowód za pośrednictwem pełnomocnika.

 

Banery

Informacje kontaktowe

Godziny pracy urzędu

 
Poniedziałek  8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-16:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-16:00

Numer rachunku bankowego:

73 8924 0007 0008 0015 2005 0101

Urząd Gminy Przasnysz

Ul. Św. Stanisława Kostki 5
06-300 Przasnysz
tel. (29) 752 27 09
 
 
adres do e-Doręczeń:
AE:PL-75236-30499-FDDVU-22
[obiekt mapy] Mapa dojazdu