UTRATA LUB USZKODZENIE DOWODU OSOBISTEGO:
Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Urzędnik przygotuje twój wniosek w systemie na podstawie danych, które podasz, i danych z rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych.
Kto może zgłosić?
Każdy, kto zgubił swój dowód osobisty lub czyj dowód został skradziony, ewentualnie uszkodzony.
Co musisz przygotować?
- jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – przygotuj uszkodzony dowód,
- nny dokument tożsamości, na przykład paszport – jeśli go masz.
Gdzie składać dokumenty?
W dowolnym urzędzie gminy.
Opłata?
Usługa jest bezpłatna.
Czas oczekiwania?
Urzędnik od razu unieważni twój dowód osobisty. Dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Zatrzymaj je – może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Uwaga!: Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
Informacje dodatkowe:
- Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom;
- Unieważnienie dowodu osoby pełnoletniej w wyniku zgłoszenia utraty dowodu osobistego skutkuje zastrzeżeniem numeru PESEL tej osoby w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
- W przypadku odnalezienia zgłoszonego dowodu nie można się nim posługiwać.





